الاثنين، 27 يونيو 2011

لو لا قدر الله حسيت نفسك هتنزل في أحد الامتحانات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

دا موضوع بسيط بس مضمونه كبيييييييير اوي ،، اقروه واتاكدوا هتستفيدوا


نقاء القلوب
عضو جديد




نقاء القلوب غير متواجد حالياً


Unhappy سؤال محيرنى بجد مش عارفه اذاكر

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته\


انا طالبه فى تانيه ثانوى ومستوى الحمد لله كويس وكنت بطلع من الاوائل ديما بس فى الامتحانت السنه دى حصلتلى حاجات غريبه خصوصا فى امتحان الرياضه والعربى بالرغم ان الحمد لله الامتحانات كانت سهله بس كنت بدخل الامتحانت انسى القوانين وفى امتحان التفاضل نسيت مساله وحاجات غريبه جدا حصلتلى الايام اللى فاتت بس الحمد لله على كل شى



انا بس كنت عايزه اسال هو لو انا لو جبت 92 او 93 يعنى مجبتش فوق ال95 هل ممكن اعوض فى تالته وكمان بالمستوى الرفيع واجيب مجموع عالى اصل انا بجد نفسى خالص انى ادخل طب اسنان ومش عارفه هل كده خلاص مينفعش ولا ايه انا عارفه ان الامتحانات لسا ما خلصتش وكمان النتيجه لسا بس انا الحاجات دى بتشغلنى خالص وكمان اللى حصلى فى الامتحانت السنه دى اكدلى ان مش هزيد عن المجموع ده لو سمحتم بس حد يقولى هو فى امل ولا لا لازم الواحد يجيب اكتر من 95




sad nono
طالبة بالصف الثاني الثانوي




sad nono غير متواجد حالياً


افتراضي

السلام عليكم ،،


عارفة لما واحد يبقا واقع في مشكلة كبيرة ويرمي المشكلة دي على حد هو بيثق فيه جدا عارفة هو بيرتاح اد اي ؟؟
بصي يا حبيبتي متشيليش هم اي حاجة وتوكلي على ربنا فوضي امورك لربنا بثقة شديدة ان ربنا مش هيضيع تعبك ابداااا
وان ربنا هيقدرلك الخير .. قولي " فوضت امري ليك يا رب " وخلي في قلبك ثقة كبيييرة ان محدش في ايده الخير ليكي غير ربنا وطالما انتي فوضتي امرك ليه وتوكلتي عليه بكل ثقة هيقدرلك الخير ان شاء الله ...
يعني متقوليش هجيب 92 او 93 اوعي تقولي كدا خلي عندك أمل كبييير انا هحكيلك حكاية بسيطة حصلت معايا اكيد هتفيدك ان شاء الله

من زمان اوي وانا صغيرة من حوالي ست سبع سنين كدا كان ليا صاحبة متفائلة جدا جدا من واحنا اطفال في ابتدائي
كنا ندخل الامتحان ونطلع منه مثلا تكون غلطانة تلات اربع غلطات وتقول الغلطة دي ان شاء الله مش هيحاسبوني عليها
ودي اللي بيصحح مش هياخد باله وان شاء الله اجيب اعلى درجة بس كانت بتقول الكلام دا بجد من قلبهااا وكانت بتبقا مقتنعة مليوون في الميا انها مش هتنقص في الامتحان والله العظيم الكلام اللي كانت بتقوله كان اللي بيحصل كنت ببقا مستغربة اووي ومفهمتش غير لما كبرت وسمعت الحديث القدسي دا " انا عند ظن عبدي بي " فخلي عندك ثقة كبيييرة وظن حسن بربنا
بدل ما تقولي انا هجيب 92 قولي ان شاء الله ربنا هيوفقني وهدخل الكلية اللي انا عاوزاها قوليها من قلبك وانتي مقتنعة بيها
وبقسملك بالله لو ظنيتي ظن حسن بربنا وانو هيقدرلك اللي بتتمنيه ربنا مش هيخذلك ابدااا ،، متقوليش بقا عاوزة اعرف لو جبت المجموع دا ينفع اعوض ولا لا ... لا مش عاوزين الافتراض دا يبقا موجود اصلااااا

يارب اكون افدتك لو عاوزة اي حاجة انا تحت امرك ..
وبالتوفيق ان شاء الله ،،




المصدر : منتديات الثانوية العامة


بس كدا خلاص يارب تكون رسالتي وصلت

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق